Dag 3 Baobab Camp – Tambakounda

12 november 2011 - Nguékhokh, Senegal

Kom we kopen gewoon een tweepersoonsmatras, die is maar 7 cm breder als de tent! Geen probleem tot gisterenavond. Die 7cm bleken toch crucialer voor onze nachtrust als verwacht. Strekken bleek onmogelijk, claustrofobische aanvallen waren nabij, maar grappig was het wel. Roel, die altijd naakt slaapt, legde zich ondanks de temperatuur toch maar in zijn slaapzak. Zou beetje fout zijn om anders zo kort op een te liggen. Uiteindelijk toch enkele uurtjes slaap gehad tot de wekker om 6u begon te krijsen. Opstaan geblazen voor de langste rit. 480Km waarvan het eerste deel echt wel de moeite was. Zandwegen door kleine dorpjes in de blakende zon of een grote zoutvlakte om eens lekker wild te doen. Genieten! Vandaag ook geen grote problemen aan de auto... Heet was het des te meer. Zweten dat je in Afrika doet, amai! Het avontuurlijke gedeelte moesten we om 12u achter de rug hebben en dat lukte keurig. Dan de beloofde pic-nic om van ons blikkenvoer te geraken. Een uitgebreide maaltijd voor 8 man, professioneel bereid op ons gasvuurtje van Italiaanse makelij. Geen wonder dat het eten even op zich liet wachten, maar vol zaten we zeker! Terwijl ik mij bezig hield met het eten, trok Roel zich opnieuw het technische gedeelte aan met enkele technici. Dyane zaagde een beetje na het zwaardere gedeelte en dat zeurend geluid moest eruit. Opnieuw bleek het niet al te ernstig en was het euvel van de baan toen het eten klaar was. Zelfs met een woestijnfrisse Jupiler! Heerlijk!
Hierna werd de dag vooral slepend en langdurig over een soort Senegalese autostrade, 350km lang over betere asfalt als in België. Maar ik wil geen verkeerd beeld geven, want tijdens het eerste deel van de dag hebben we genoeg andere tarmac meegemaakt. De beste weg tussen de grote gaten in de weg, veroorzaakt door het pas afgelopen regenseizoen, vinden en proberen je auto niet helemaal naar de haaien te rijden.
Uiteindelijk kwamen we net na zonsondergang aan op de camping waar we deze nacht op krachten zullen komen en na het avondmaal zijn ze nu al een tijdje bezig onze veerpotten te vervangen voor een spotprijsje. Als we de finish willen halen moeten we ondernemen natuurlijk. Met een beetje geluk kunnen we misschien nog onze eerste normale douche pakken, al denk ik dat het gebruikelijke vochtige-doekjes-gebeuren zal plaatsvinden.
Morgen opnieuw een lange rit en de overgang naar Mali! Een nieuw land, nieuwe mogelijkheden, nieuwe verhalen en wie weet nog meer tieten! Al 2 paar tieten gezien van vrouwen in hun voortuin. Moesten ze in Lanaken eens proberen en het bracht wat meer volk op straat!

Auto bijna klaar, wc-bezoek dringt zich op!

Goeienacht België en tot in Mali!